Hopp til hovedinnholdet

September vil trolig gå over i historien som måneden som forandret bilbransjen for alltid. Ikke bare på grunn av skandalen i VW som har påvirket hele den europeiske bilbransjen og situasjonen for dieselmotoren. Men også på grunn av de ambisiøse klimavennlige meldingen fra kinesiske myndigheter den siste tiden. Som et ledd i en større klimastrategi har den kinesiske regjeringen nylig annonsert en markant senking av ”kjøpsskatten” fra 10 til 5 prosent for biler med 1,6 liters slagvolum og mindre. Dette segmentet utgjør nær 70 prosent av det totale bilsalget i Kina.

Solid kursstigning i Great Wall Motor

Den kinesiske kunngjøringen var gode nyheter for den kinesiske bilprodusenten Great Wall Motor, som inngår i porteføljen til SKAGEN Kon-Tiki. Selskapet fokuserer nettopp på de ”mindre bilene” og aksjen reagerte samme dag med en stigning på hele 21 prosent.

SKAGEN Kon-Tiki har siden finanskrisen hatt en betydelig eksponering mot bilsektoren basert på en bottom-up analyse, hvor vi i tillegg til Great Wall Motor også har funnet verdi i indiske Mahindra & Mahindra i tillegg til sørkoreanske Hyundai. Sistnevnte selger rundt 20 prosent av bilene sine til Kina. Derfor vil de også nyte godt av den annonserte nedsettelsen av skatten. Preferanseaksjene i Hyundai steg med 2,7 prosent etter at nyheten kom.

Et paradigmeskifte i bilsektoren

På lengre sikt har myndighetene i Kina indikert at de også vil øke støtten til energivennlige el- og hybridbiler. Dette er et satsingsområde for Great Wall Motor. De forventer å lansere den første modellen i 2017, med sørkoreanske LG Chem som batterileverandør, også det et selskap i SKAGEN Kon-Tiki porteføljen. 

Nyheten fra Kina er i god tråd med spådommene i The Economist 26. september. I lederen ”Dirty Secrets” forutses det at skandalen i VW godt kan bety slutten for dieselmotorens fremgang, og starten på et gjennombrudd for de klimavennlige alternativene som el-, hybrid- og hydrogenbiler.

Hvor finnes fremtidens vinnere?

Verden er global uten et naturlig skille mellom de nye og utviklede markedene. De gode selskapene har derfor hele verden som lekeplass. Vår anbefaling i SKAGEN er at du som investor skal fokusere mer på å lete etter de gode men oversette selskapene til en attraktiv pris, fremfor å forsøke å gjette om veksten i Kina er på vei opp eller ned.

Den strategien har fungert på lang sikt og vår holdning er at den også vil fungere de kommende 5-10 år. På kort sikt er det naturligvis gledelig når det går bra for våre selskaper men avkastning skapes på lang sikt.


Vil du følge nyheter og analyse fra SKAGEN?

keyboard_arrow_up