Hopp til hovedinnholdet

All dokumentasjon og informasjon angitt nedenfor må være SKAGEN i hende før ordre fra nye kunder kan effektueres.

Legitimasjon med BankID- den enkle måten

Alle nye kunder må legitimere seg. Bruker du BankID, blir du automatisk legitimert når du logger deg inn i Handelsportalen. Du trenger ikke foreta deg noe mer og kan handle fond med et par klikk.

Legitimasjon med skjema - litt mer tidkrevende

Dersom du ikke har BankID, trenger vi bekreftet kopi av din legitimasjon sammen med kundeetableringsavtalen.

Dokumentene kan sendes til vår postadresse (se nederst på siden), eller på e-post til kundeservice@skagenfondene.no

Viktig å huske for deg som sender inn på e-post: For at legitimasjonen skal bli godkjent må et av vitnene (en av de to myndige privatpersonene, banken eller annen institusjon) sende inn bekreftet kopi av legitimasjonen din på e-post. Du kan altså ikke selv sende inn den bekreftede kopien - det må den som bekrefter den gjøre. 

Gyldig legitimasjon - utenom BankID

  • Pass
  • Førerkort (ikke grønt førerkort)
  • Bankkort (norsk med bilde)
  • Forsvarsdepartementets ID-kort
  • Postens ID-kort utstedt etter 1. oktober 1994
  • Nasjonale ID-kort utstedt innenfor EØS-området

To myndige personer kan bekrefte kopi av din legitimasjon, dette gjelder kun for norske kunder og begge vitnene må være bosatt i Norge. Bekreftelsen skal da inneholde de to personenes:

  • navn
  • fødselsdatoer
  • signaturer
  • kontaktopplysninger
  • dato/sted for bekreftelsen

Benytt gjerne skjema for bekreftelse av ID 

Alternativt kan du få kopien bekreftet hos bank, posten, offentlige etat, forsikringsselskap, advokat, revisor, regnskapsfører eller eiendomsmegler.

 

Egne regler for barn/mindreårige

Vil du spare i et barns navn, eller gi bort fondsandeler som gave til et barn, må den mindreårige først ha en konto i SKAGEN. Det kan foreldre/verger opprette. Vi trenger kopi av barnets fødselsattest. I tillegg må vi ha bekreftet kopi av foreldres/vergers legitimasjon. Denne dokumentasjonen legges ved blanketten for opprettelse av kundeforhold for barnet, men merk at det er regler for hvem som kan sende inn kopi av legitimasjon på myndige personer – se avsnittet over. 

Personer uten norsk fødselsnummer eller D-nummer

Personer uten norsk fødselsnummer eller D-nummer må sende inn bekreftet kopi av

  • pass, eller
  • nasjonalt ID-kort utstedt innenfor EØS-området

Bedriftskunder (og andre juridiske personer)

Nye bedriftskunder (og andre juridiske personer) må sende inn bekreftet kopi av firmaattest (eller tilsvarende dokumentasjon), ikke eldre enn tre måneder, samt bekreftet kopi av legitimasjon til den/de som signerer første blankett. Hvis personen(e) som signerer ikke fremgår av firmaattesten, må fullmakt vedlegges.

Send bekreftet kopi av firmaattest, legitimasjon og eventuell fullmakt sammen med blanketten.

Reelle rettighetshavere

Hvis du utfører tegningen på vegne av en annen person, trenger vi informasjon om vedkommendes navn, fødselsnummer og kontaktopplysninger.

Hvis du utfører tegningen for en bedrift eller annen juridisk person, må du på kundeetableringsavtalen oppgi navn, fødselsdatonummer eller D-nummer, bostedsland, statsborgerskap og kontaktopplys­ninger på de reelle rettighetshaverne.

Med reelle rettighetshavere menes fysiske personer som eier over 25 % av aksjene/eierandelene, kontrollerer over 25 % av stemmene eller har rett til å utpeke mer enn halvparten av styremedlemmene e.l., basert på f.eks. aksjonæravtale eller vedtekter. Nære familiemedlemmer skal vurderes samlet.

For stiftelser omfatter begrepet styremedlemmer, daglig leder og enkelte andre fysiske personer som nærmere angitt i hvitvaskingslov § 14 tredje ledd.

Ved eierskap i flere ledd, gjøres vurderingen for hvert ledd, mao. slik at en fysisk person som eier over 25 % i selskap A som igjen eier over 25 % i selskap B skal registreres som reell rettighetshaver i både selskap A og selskap B.

Du kan fylle ut opplysningene om eventuelle reelle rettighetshavere på selve blanketten, eller sende inn et eget vedlegg sammen med blanketten.

Formålet med kundeetableringen

Fyll inn formålet med kundeforholdet. Er det langsiktig sparing eller noe annet? Fyll ut på blanketten, eller ta kontakt med kundeservice på telefon 51 80 39 00 eller e-post kundeservice@skagenfondene.no dersom du lurer på noe.

Andre opplysninger

På kundeetableringsavtalen vil du også måtte fylle ut følgende informasjon for at kundekontrollen anses som komplett:

  • Statsborgerskap
  • Skattemessig bosted – CRS

CRS (Common Reporting Standard) er et regelsett utarbeidet av OECD, som innebærer at de land som har vedtatt CRS skal utveksle opplysninger om finansielle konti. Personer regnes som skattemessig bosatt i de land der de er skattepliktige på grunnlag av bosted eller lignende kriterier etter landets interne regler. Hvert land har egne regler for hvordan skattemessig bosted fastsettes, men vanligvis vil personer være skattemessig bosatt der hvor de bor eller oppholder seg.

  • Politisk eksponert person (PEP)

Politisk eksponert person er en person som innehar eller i løpet av de siste 5 årene har innehatt høytstående offentlige verv (for eksempel medlemmer av regjering, nasjonalforsamling, høyesterett) eller stilling (for eksempel medlem av administrativt, ledende eller kontrollerende organ i et statseid foretak) i Norge eller utlandet, samt nært familiemedlem og kjent medarbeider til slik person.

  • FATCA status (hvorvidt man er amerikansk statsborger eller skattemessig bosatt i USA)

FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) er amerikansk lovgivning som har til formål å identifisere skattepliktige til USA som har en finansiell konto eller et finansielt produkt hos en finansiell institusjon utenfor USA. Du anses generelt for å være skattemessig bosatt i USA hvis du er bosatt i USA, er amerikansk statsborger (inklusive personer med dobbelt statsborgerskap), eier fast eiendom i USA eller har gyldig arbeidstillatelse (såkalt ”Green Card”). 

Hvorfor kundekontroll?

Som fondsforvaltningsselskap er vi pålagt av myndighetene å gjennomføre kundekontroll av alle nye kunder. Dette blir gjort for å forebygge samt avdekke hvitvasking og terrorfinansiering.

Nevnte dokumentasjon og informasjon må være SKAGEN i hende før ordre fra nye kunder kan effektueres. Ta kontakt med Kundeservice på telefon 51 80 39 00 eller på e-post kundeservice@skagenfondene.no dersom du har noen spørsmål. Kundeservice er bemannet hverdager kl. 09–16.

keyboard_arrow_up

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalterens dyktighet, fondets risikoprofil og forvaltningshonorar. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap. Informasjon om kostnader og ytterligere opplysninger finnes i fondenes nøkkelinformasjon og prospekt på www.skagenfondene.no/kostnader.