Hopp til hovedinnholdet
Fond chevron_right
Sparing i fond chevron_right
Rådgivning chevron_right
Nyheter chevron_right
Kontakt oss chevron_right
Bærekraft chevron_right
Om oss chevron_right
Arrangementer chevron_right

Innholdet på denne siden er markedsføring

3 min lesing

Et avgjørende møte

- Det var gjestfritt, og jeg ble invitert inn.

John Bjerga forteller om hvordan han i en pause fra butikkjobben i Stavanger sentrum tok heisen opp i 7. etasje i Torgterassen. Han hadde sett en liten notis i Stavanger Aftenblad om at det hadde kommet en ny fondsforvalter i byen. Det var første gang John møtte Kristoffer Stensrud.

- Han inviterte meg inn og fortalte ivrig og lenge om SKAGEN Vekst, forteller han.

John gikk rett hjem til faren, som drev et kjent møbelforetak i byen og fortalte om møtet. Hva syns faren om ideen om å investere pengene han hadde tjent på butikkjobben?

- Bare gjør det! Selv om faren min var en nøysom og nøktern mann, var han ikke i tvil. Det har jeg aldri glemt, sier John.

Forståelig

Det første møtet med SKAGEN gjorde inntrykk. Investeringsfilosofien som i bunn og grunn har vært uendret i 30 år ga mening for den unge butikkmedarbeideren. Det å finne undervurderte selskaper som kan bli mer verdt over tid var intuitivt begripelig.

- Det gir mening for meg, og går an å forstå. Jeg forsto det første gang jeg var innom, forklarer John. Den lokale forankringen og nøkternheten innga tillit.

Mange har kanskje ikke en tydelig plan med sparingen sin. Det kan være vanskelig å vite nøyaktig hva pengene skal brukes til i fremtiden. Men John og familien levde nøkternt uten dyre vaner.

- Vi satte alt vi hadde til overs i fond. På den måten ble vi gjeldfrie tidligere enn mange andre.

- Bare gjør det! Selv om faren min var en nøysom og nøktern mann, var han ikke i tvil.

Økonomisk frihet

Ved siden av jobben holder han på med et stort restaureringsprosjekt i Stavanger. Han har arvet farens eiendom ‘Mestergaarden’, et lite kompleks bestående av både bolig, butikklokale og et gammelt kult fabrikkbygg. John har bosatt seg her, samtidig som han også leier ut deler av eiendommen. Og alle som har pusset opp vet at det koster.

- Jeg har ikke turt å summere hva det koster. Men jeg prøver å vente med å selge fondsandeler så lenge som mulig, forteller han. På den måten håper han å få mer avkastning før han må ta ut pengene.

- Sparingen har gitt familien økonomisk selvstendighet. Den har gitt oss økonomiske muskler til å forvalte eiendommen jeg har arvet, og jeg slipper å gå i banken.

Han sammenligner restaureringsprosjektet med odel – du skal overlate eiendommen i bedre stand enn da du overtok.

Ringen sluttes

Etter 30 år har John fortsatt sparingen. Fortsatt preges han av det han selv mener er rogalandsk nøkternhet, ikke bruke mer penger enn du har, og hvis du mangler penger får du heller jobbe litt ekstra. Sønnen som er 30 år yngre, har akkurat begynt å spare i fond – i SKAGEN han også.

- Jeg føler et ansvar for at sønnen min skal få en motivasjon til å spare – få litt risikoforståelse. Jeg sier at han må ta kontroll over økonomien, sette litt til side og tørre å satse litt. Det behøver ikke være mye, sett heller inn jevnt hver måned. Men du må tørre å sitte igjennom når det svinger, forklarer John.

30 år etter at han ble kunde i SKAGEN, har altså sønnen gjort det samme.

- Hva jeg sa da sønnen min spurte om å starte fondssparing? Bare gjør det!

SKAGEN 30 år

Suksess etter tøff start

Helge Jostein Skrikrud gikk på en skikkelig smell under dot.com-krisen, og mistet halvparten av ... Les saken nå arrow_right_alt

Mer fra SKAGEN 30 år

Samsung Electronics: En langsiktig suksess

Samsung er en av SKAGENs eldste og mest fremgangsrike investeringer. 

Noen aktive forvaltere er mer aktive enn andre – heldigvis!

Diskusjonen om aktiv versus passiv forvaltning er gammel. Men de mest vellykkede blant de aktive ...

- Jeg har lært mye av SKAGEN

Roar Bolstad har gjort det meste riktig. I snart 30 år har han spart i SKAGENs aksjefond, og han ...

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalternes dyktighet, fondets risikoprofil og forvaltningshonorar. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap. Det kan være risiko knyttet til investeringer i fondet på grunn av markedsbevegelser, utvikling i valuta, rentenivåer, konjunkturer, bransje- og selskapsspesifikke forhold. Før investering anbefales kunder å sette seg inn i nøkkelinformasjon og prospekt som inneholder nærmere informasjon om fondet egenskaper og kostnader. Informasjonen finnes på www.skagenfondene.no. SKAGEN AS forvalter fondene etter avtale med Storebrand Asset Management.

keyboard_arrow_up