Hopp til hovedinnholdet
Fond chevron_right
Sparing i fond chevron_right
Rådgivning chevron_right
Nyheter chevron_right
Kontakt oss chevron_right
Bærekraft chevron_right
Om oss chevron_right
Arrangementer chevron_right

Innholdet på denne siden er markedsføring

4 min lesing

- Jeg har lært mye av SKAGEN

- Jeg er ikke noen ekspert. Det var derfor jeg valgte fond.

Alle SKAGENs kunder er unike, men hvis det finnes en typisk SKAGEN-sparer kan Roar Bolstad være et godt eksempel. I møterommet i SKAGENs kontor i Stavanger forklarer han hvordan tilfeldighetene ville ha det til at han ble kunde i det nyoppstartede fondsselskapet SKAGEN Fondene.

- Jeg hadde egentlig ikke et spesielt formål med sparingen. Men jeg har alltid vært glad i skattefradrag, forteller han med et lunt smil.

Selv om SKAGEN i dag har en langt større fondsportefølje var SKAGEN Vekst det første og eneste for 30 år siden. Det var et såkalt AMS-fond, altså at du fikk skattefradrag for å spare i aksjefond. Det var skattefradraget som trakk i første omgang for Roar, men også at han kjente til en av grunnleggerne av selskapet, gjennom jobben i det som den gang het Statoil.

- Jeg var litt skeptisk til å overlate pengene mine til et helt nytt selskap, men angrer ikke i dag, sier han.

Glede av å gi

I snart 30 år har han spart jevnt og trutt, i spareavtale og satt inn enkeltbeløp når han har hatt litt til overs.

- Det er blitt helt klart for meg – jevn sparing er det mest fornuftige. Jeg har en nøktern livsstil og bruker ikke mer penger enn jeg har. Sparingen har gitt økonomisk trygghet, sier han. I juni går han helt over i pensjonistenes rekker, og da vurderer han å avslutte spareavtalen han har hatt i mange år.

- Jeg er ikke noen ekspert. Det var derfor jeg valgte fond. Roar Bolstad

Selv om han ikke har hatt noe klart sparemål, har han hatt glede av å kunne hjelpe barna økonomisk. En av fordelene med å spare i aksjefond er at du kan gi bort andeler, uten at det utløser skatt.

- Jeg pleier å si at jeg har stor glede av å gi bort formuesskatten, sier han med et lurt smil. I tillegg har han etter eget utsagn plaget barnebarna med kjedelige gavebrev. Det ligger en annen barriere i å ta ut pengene når de står i fond, mener Roar.

- Jeg er privilegert som har en fin familie, og har kunnet hjelpe dem å etablere seg. Det blir ingen store endringer når jeg blir pensjonist. Jeg skal ta en tur til Nord-Norge, men jeg skal ikke kjøpe hverken hytte eller feriebolig i utlandet, sier Roar.

I løpet av intervjuet kommer det frem at Roar er fotointeressert, men nytt og dyrt fotoutstyr blir det heller ikke

Lite kan bli mye

Som en av de mest erfarne investorene i SKAGEN er det interessant å finne ut hvilke erfaringer han har som andre kan ha nytte av.

- Om jeg har noen spareråd? Det handler ikke om hvor mye penger du har, men om hvor mye du kan sette av. Start i det små med det du har til overs. Selv noen 100-lapper i måneden hjelper. Og så gjør rentes rente-effekten veldig mye, den er betydelig undervurdert, mener Roar.

For en sindig og nøktern mann som Roar har det trolig ikke vært altfor vanskelig å sitte i ro og være tålmodig, selv om 30 år er en svært lang tidshorisont for sparing i aksjefond.

- Langsiktighet og risikospredning er også viktig. Ikke sett deg i en situasjon hvor du må ta ut alle pengene fra fond på en gang, råder han og anbefaler spareavtaler og uttaksavtale. Da unngår du å sette inn og ta ut pengene på "feil" tidspunkt.

- Jeg høres vel nesten ut som SKAGEN nå, men jeg har lært mye av dem. Jeg investerte de første pengene under ett år etter at selskapet startet, og siden har jeg blitt her.

SKAGEN 30 år

Suksess etter tøff start

Helge Jostein Skrikrud gikk på en skikkelig smell under dot.com-krisen, og mistet halvparten av ... Les saken nå arrow_right_alt

Mer fra SKAGEN 30 år

Samsung Electronics: En langsiktig suksess

Samsung er en av SKAGENs eldste og mest fremgangsrike investeringer. 

Noen aktive forvaltere er mer aktive enn andre – heldigvis!

Diskusjonen om aktiv versus passiv forvaltning er gammel. Men de mest vellykkede blant de aktive ...

Et avgjørende møte

Som ung mann tok John S. Bjerga mot til seg og banket på døra til SKAGEN-gründeren. Det ble starten ...

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalternes dyktighet, fondets risikoprofil og forvaltningshonorar. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap. Det kan være risiko knyttet til investeringer i fondet på grunn av markedsbevegelser, utvikling i valuta, rentenivåer, konjunkturer, bransje- og selskapsspesifikke forhold. Før investering anbefales kunder å sette seg inn i nøkkelinformasjon og prospekt som inneholder nærmere informasjon om fondet egenskaper og kostnader. Informasjonen finnes på www.skagenfondene.no. SKAGEN AS forvalter fondene etter avtale med Storebrand Asset Management.

keyboard_arrow_up